Bagaimana Produksi susu berlaku



Penyusuan ibu akan menjadi lebih lancar apabila ibu lebih memahami anatomi payudara yang menghasilkan susu itu sendiri. Bagaimana susu ibu itu dihasilkan? Berikut adalah proses penghasilan susu yang mudah kita fahami.

1) Susu dihasilkan dalam kalenjar susu yang dipanggil alveoli.

2) Daripada alveoli, sebahagian susu akan mengalir keluar melalui duktus (duct) menuju ke takungan susu (sac). Takungan ini terletak di bawah aerola.

3) Aerola adalah kawasan berpigmen gelap yang mengelilingi puting payudara. Aerola juga yang perlu kita pastikan masuk sepenuhnya (sebaik-baiknya) ke dalam mulut bayi. Aerola ini juga yang perlu dihisap oleh bayi untuk menerima susu (bukan puting payudara semata-mata). Faktor ini adalah faktor asas yang tidak menjayakan penyusuan kerana perletakan aerola yang tidak betul membuatkan ibu merasa sakit, puting juga boleh luka.

4) Apabila bayi mula menghisap, mesej akan dihantar ke otak ibu dan dihantar semula kepada sel-sel mamari supaya susu dapat dirembes dalam alveoli. Susu inilah yang akan mengalir ke mulut bayi. Proses ini dinamakan tindak balas rembesan.

Tindak balas rembesan banyak dipengaruhi oleh emosi dan fikiran ibu. Bermakna, jika perasaan ibu tertekan, gelisah, bimbang dan terganggu, maka tindak balas mungkin akan terganggu atau tidak berlaku. Seterusnya membuatkan ramai para ibu menyatakan susu mereka tidak cukup dan sebagainya.

Oleh itu para ibu, sentiasalah ceria-ceria apabila ingin mengepam apatah lagi apabila menyusukan si manja anda =).


kredit kak rin


Ingin mencuba vitamin Shaklee? Boleh hubungi saya di honeywawa85@gmail.com atau sms 0127111260 untuk keterangan lanjut atau membuat pesanan. (^_^)

No comments: