Salam Aidilfitri 2011

alhamdulillah dah masuk 2 syawal.. rasanya masih belum terlambat untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya dan maaf zahir batin kepada semua pengunjung blog ini .. salam kemerdekaan juga  yea kepada semua rakyat malaysia.. 


kami sekeluarga masih lagi berada di sabah.. ini kali kedua saya menyambut raya di sabah dan kali pertama ziqri beraya di sini.. memang menjadi tumpuan ramai la si bujang kecil ini.. sian dia.. hehehe alhamdulillah ziqri pun xbyk ragam bila g beraya.. bl mkn dia mkn.. bl masuk kereta dia tdo.. bl haus cari ibu.. hehehe balik umah, siap mandi, penat trus tdo.. 


juadah di sini juga agak berbeza.. di semenanjung terutama skali di tempat saya di johor pastinya akan jupe ketupat, rendang, lodeh dsbnya.. tapi di sini amat payah nak jupe juadah seperti itu.. di sini ada kelupis.. pergi beraya ke rumah-rumah pun pastinya juadah utama ialah kelupis.. insyaAllah nnt saya akan cter dalam next entry pengalaman menolong MIL membuat kelupis.. hehehehe


so, setakat ini saja entry mlm raya kedua nie.. bagi yg mkn supplemen shaklee, terus amalkannya seperti jadual harian biasa yea.. jgn ponteng2 mkn vitamin.. jadual mengepam juga jgn diabaikan yea.. 


p/s : nnt kan promo terbaru dari kami sempena bulan baru ini.. (^_^)

GLA – Kegunaan dan Kepentingannya


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease




Asid lemak Omega-6 adalah dianggap sebagai asid lemak perlu (EFA), yang bererti bahawa mereka adalah penting untuk kesihatan. EFA tidak boleh dibuat di dalam badan dan oleh itu mesti diperolehi dari makanan yang kita makan atau suplemen. Asid gamma-linolenik (GLA) adalah asid lemak yang penting dalam keluarga Omega-6.
EFA yang diperlukan untuk:
  • fungsi otak
  • pertumbuhan
  • kesihatan tulang
  • merangsang pertumbuhan kulit dan rambut
  • metabolisme
  • proses pembiakan
Kekurangan dalam EFA boleh membawa kepada:
  • masalah pertumbuhan
  • ruam bersisik yang dikenali sebagai dermatitis
  • kemandulan
  • kekurangan keupayaan untuk melawan jangkitan dan menyembuhkan luka
Apakah Omega-6 dan Omega-3?
Kekurangan asid lemak omega-6 amat jarang didapati. Walau bagaimanapun, biasanya diet kita mengandungi omega-6 yang terlalu banyak berbanding dengan asid lemak omega-3. Nisbah omega-3 (EPA) omega-6 adalah kritikal. Omega-6 EFA bertindak sebagai blok binaan bagi prostaglandin, kumpulan bahan-bahan seperti hormon yang mengawal banyak fungsi yang sangat penting badan. Jika ketidakseimbangan ini berterusan sepanjang tempoh masa yang panjang, ia menyumbang kepada penyakit seperti:
  • penyakit jantung
  • kanser
  • asma
  • arthritis
  • kemurungan
Untuk kesihatan optimum dan mencegah penyakit, asid lemak omega-6 harus 1-4 kali lebih banyak asid lemak omega-3. Tapi dalam diet kita biasanya mengandungi 11 hingga 30 kali lebih banyak omega-6 berbanding omega-3!
Asid lemak Omega-6 adalah minyak utama yang terdapat dalam produk minyak murah dan ditambah kepada kebanyakan makanan yang diproses. Untuk membantu memulihkan nisbah yang sihat daripada omega-6 untuk omega-3 , kita harus cuba untuk mengelakkan minyak omega-6 dalam diet dan mengambil  GLA.
Bagaimana mencapai keseimbangan Omega-6 dan Omgea-3?
Diet Mediterranean adalah sangat bagus kerana ia mempunyai nisbah Omega-6 dan Omega-3 yang sangat baik . Diet Mediterranean termasuk:
  • bijirin penuh
  • buah-buahan segar dan sayur-sayuran
  • ikan
  • minyak zaitun
  • bawang putih
  • lean meat, yang tinggi dalam asid lemak omega-6
Terdapat beberapa jenis asid lemak omega-6. Kebanyakan asid lemak  omega-6 dalam makanan kita didapati dalam minyak sayuran sebagai asid linoleic (LA; berhati-hati untuk tidak terkelioru dengan asid alfa-linolenik [ALA] yang merupakan asid lemak omega-3). Asid linoleik ditukar kepada asid gamma-linolenik (GLA) di dalam badan dan kemudian terus dipecahkan kepada asid arakidonik (AA). AA juga boleh dimakan terus dari daging.
LA dan AA yang berlebihan adalah tidak bagus kerana mereka mencetuskan inflamasi yang membawa kepada penyakit yang diterangkan di atas. Walau bagaimanapun, GLA boleh mengurangkan keradangan ini. Kerana GLA yang diambil sebagai tambahan tidak ditukar kepada AA, tetapi sebaliknya kepada bahan yang dipanggil asid dihomogamma-linolenik (DGLA). DGLA bersaing dengan AA dan menghalang kesan-kesan negatif radang daripada AA. Di samping itu, DGLA juga adalah sebahagian dari prostaglandin yang mengurangkan keradangan.
Nutrien tertentu dalam badan (termasuk magnesium, zink, dan vitamin C, B3, dan B6) membantu mempromosikan penukaran GLA kepada DGLA dan tidak kepada AA. Jadi dapat kita simpulkan di sini bahawa semua nutrisi adalah penting.
Fungsi prostaglandin:
  • Pengeluaran steroid
  • Sintesis hormon
  • Keradangan, sakit dan bengkak
  • Menstabilkan tekanan darah
  • Membantu mengawal keseimbangan cecair badan dengan membantu fungsi buah pinggang
  • Mengawal selia pengagregatan pembekuan darah dan platelet
  • Melawan alahan kepada alergen
  • Penghantaran signal ke sistem saraf
Sumber GLA
  • Minyak Primrose
  • Blackcurrent
  • Minyak Borage
Siapa Tidak Perlu Supplement GLA
  • GLA tidak boleh digunakan semasa hamil kerana mereka boleh merosakkan janin dan mencetuskan kelahiran awal.
  • Omega-6 tambahan tidak perlu diambil jika anda mempunyai sawan. GLA yang tinggi boleh meningkatkan risiko sawan.
Siapakah yang memerlukan GLA?
  • Kencing Manis - Pesakit kencing manis tidak boleh menukar GLA dari asid linoleic. Suplemen GLA memperbaiki fungsi saraf dan boleh mencegah penyakit saraf kencing manis
  • Arthritis - GLA boleh menghilangkan sakit sendi, bengkak dan kekejangan pada waktu pagi. Kajian menunjukkan bahawa menggunakan GLA dan EPA (asid lemak omega-3 daripada ikan dan minyak ikan) bersama-sama akan membantu untuk arthirtis reumatoid
  • Payudara fibrocystic
  • Osteoporosis - kekurangan asid lemak perlu (termasuk GLA dan EPA, asid lemak omega-3) boleh menyebabkan osteoporosis. Kajian telah menunjukkan bahawa tambahan GLA dan EPA bersama-sama membantu mengekalkan atau meningkatkan jisim tulang. Asid lemak juga boleh meningkatkan penyerapan kalsium, meningkatkan deposit kalsium dalam tulang, mengurangkan kehilangan kalsium dalam air kencing, meningkatkan kekuatan tulang dan meningkatkan pertumbuhan tulang semua yang boleh menyumbang kepada jisim tulang yang lebih baik.
  • PMS - Sesetangah wanita mendapati gejal-gejala PMS mereka menjadi lega apabila menggunakan GLA. Gejala ini seperti sakit payudara dan perasaan kemurungan serta kerengsaan dan pembengkakan rahin.
  • Alahan - Orang yang terdedah kepada alahan mungkin memerlukan lebih banyak EFA dan sering menghadapi kesukaran menukar LA kepada GLA. Malah, wanita dan bayi yang terdedah kepada alahan kelihatan mempunyai tahap yang lebih rendah GLA di dalam susu ibu dan darah.
  • Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD)
  • Ketagihan alkohol - GLA boleh membantu mengurangkan keinginan untuk meminum arak dan mencegah kerosakan hati.
  • Kanser
  • TEkanan darah tinggi dan penyakit jantung - Kajian menunjukkan bahawa GLA, samada bersendirian atau dalam gabungan dengan dua omega-3 asid lemak penting, EPA dan DHA kedua-dua ditemuidalam ikan dan minyak ikan, boleh merendahkan tekanan darah dan hipertensi. Bersama dengan EPA dan DHA, GLA membantu untuk mencegah perkembangan penyakit jantung.
  • Ulser
gla complex
Dapatkan GLA Complex sekarang dengan harga istimewa! Hubungi saya sekarang :)



Sebarang pertanyaan atau ingin mengetahui maklumat lanjut, sila berhubung dengan saya melalui :

SMS/ WhatsApp :             012 711 1260      
Facebook Fanpage  : Nur Salwa E-Shoppe



Persediaan Raya Saya

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease




salam semua..

semangat raya sudah mari ke? (^_^) pasti da berkobar² nak pulang ke kampung kan.. lagi² bila tiap masa asyik dengar lagu raya jek nie.. pastinya ade yg da mula atau da siap berkemas beg baju kan.. bukan takat beg baju, kuih-muih yg nak bawak kat kampung dan segala benda lain lagi mesti da siap bersusun.. tinggal masukkan dalam kete jek tue.. hehe

tapi macamaner plak dengan persiapan kesihatan kawan-kawan.. bekalan vitamin da packing skali x.. da masukkan ke dalam beg x.. raya² gak, tp kesihatan perlu lah dijaga..

semlm, saya dan suami juga sudah mula mengemas barang² utk dibawa sepanjang bercuti raya nnt.. saya pilih jek baju n barang² yg nak dibawa, en.suami yg akan menyusun/masukkan ke dalam beg nnt.. hehe tq abg.. :) so bl en.suami sibuk ngan acara susun baju ke dalam beg, saya pun sibuk gak menyusun² 'gula-gula' saya ke dalam bekas.. hehehe

jom tengok ape vitamin yg bawa bersama saya nnt..

'gula-gula' harian saya
* tiada dlm gambar - ostematrix (lupa nak masukkan masa sesi bergambo nie) & vitamin E (sbb saya bawa GLA)

kasi zoom ckit ape ade dlm pil box nie..

cantik menarik ko mmg deboom jek kan saya susun.. hehe
dlm pill box nie Euphoria Breastfeeding Set

ape yg saya bawa tue :


[1] Euphoria Breastfeeding Set 
[3] GLA - da ade GLA nie sbb tue sy tinggalkan Vit E.. hehe
[6] Norriday (^_^)         

hehehe bestkan.. walaupun kiter sibuk beraya, tapi kesihatan pun perlu dijaga yea.. lagi² bila beraya nie, macam² juadah akan kiter makan.. pengambilan vitamin sedikit sebanyak membantu kiter dalam memperoleh kesihatan yang baik..

Itu persediaan raya saya.. Anda?

ok, saya doakan kalian semua berada dlm keadaan sihat semasa meenyambut syawal.. makanlah dalam keadaan berpada-pada.. berhati-hati yea.. bagi geng bf mom, jangan culas² mengepam yea.. ehehe peringatan utk saya gak..

InsyaAllah esok, kami sekeluarga akan naik belon terbang ke Sabah.. tahun nie turn beraya di kampung en.suami.. (^_^) 

Selamat Hari Raya 
Maaf Zahir & Batin 

Tonik Anti-penuaan & Penawar masalah kesihatan ~* VIVIX *~

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease




Vivix adalah produk terbaru Shaklee:

yoursupermom_vivix

Vivix™ Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol.Vivix ™ mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.
Apakah sebenarnya Vivix ini? - rujukan : disini
  1. Memperbaiki DNA. Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA ( salah satunya akibat radikal bebas ) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut. Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi, bagi mengembalikan sel tubuhnya kepada keadaan asal.
  2. Memperbaiki tenaga sel. Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel. Vivix membantu menguatkan sel tubuh.
  3. Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi. Semakin tua, semakin kita rasa sakit sana sini, ingatan pun makin pudar. Vivix membantu mengembalikan keremajaan.
*What to expect with Vivix?Results will be different for each person depending on their state of health. I have been in very good health so my “noticeable” results did not happen quickly. It took a good 4-6 months for me to discover that my joints were much more flexible and my brown spots had lessened. Keeping our bodies healthy at the “cellular” level is extremely valuable. For those who want to stay youthful and fit as long as possible, Vivix is a must. It’s all about impacting the aging process going forward, as well as reversing as many existing negatives as possible. For those in more fragile health, Vivix may detoxify to the extent you experience a temporary negative reaction. As Dr. Shaklee said, “When starting a supplement program you might ‘raise a little dust’ before you get the house clean.” Be patient and persevere to ultimate HEALTH ~extract from here

Hanya sesudu teh sehari..dan anda rasakan sendiri perbezaannya.. Apalah nilai harga kalau nak dibandingkan dengan rawatan penyakit/ special treatment beribu² diluar sana..



anda boleh baca sendiri..lebih byk testimoni dan finding..di link ini:




Vivix tidak disarankan kepada ibu mengandung dan menyusukan anak.



Sebarang pertanyaan atau ingin mengetahui maklumat lanjut, sila berhubung dengan saya melalui :

SMS/ WhatsApp :             012 711 1260      
Facebook Fanpage  : Nur Salwa E-Shoppe




Bengkak GOUT? Bagaimana mengatasinya?

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease




Dalam entry yg lepas, saya ade terangkan sedikit ape itu GOUT dan siapa yg berisiko utk mendapat GOUT.. kali nie nak share plak ape yg kiter bleh lakukan atau ape yg bleh kiter amik bagi mengatasi masalah GOUT ini..

Bagi pesakit gout, mereka disarankan TIDAK mengambil makanan yang berprotien tinggi terutama makanan laut seperti ketam, udang termasuklah ikan bilis. Ikan pula boleh tapi berpada2 juga terutama ikan sardin, memang boleh membuatkan lebih worst keadaan pesakit gout itu. Sayuran kekacang juga perlu dikurangkan. Buahan2 juga seperti pisang cuba dielakkan kerana ada sesetangah pisang memberi impak kepada pesakit gout yang boleh mengakibatkan sendi2 menjadi bengkak.

Makanan lain pula, disarankan pesakit gout mengambil dengan kadar berpada2. Bagaimana untuk mengurangkan serangan gout kepada pesakit? Apa yang saya belajar pesakit perlu mengambil beberapa supplement yang dapat membantu mengurangkan kadar urik asid di dalam badan mereka. Antara supplement tersebut ialah :

[1] Alfalfa- untuk menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Namun pengambilan alfalfa memerlukan pesakit mengambil air yang banyak.

[2] Performance drink- memastikan tubuh pesakit sendiri mempunyai kandungan air dan gula yang cukup agar tidak dehydrate.

[3] Fiber - menyerap ke semua lebihan gula , lemak dan segala yang tidak diperlukan dari badan disingkirkan melalui perkumuhan.

[4] Omega - Ini sangat penting bagi pesakit yang mengalami gout yang sangat teruk. Omega penting untuk mengelakkan inflamation pada sendi2 pesakit. Ianya sebagai langkah berjaga2 sebelum bengkak itu menjadi lebih teruk.

Nampak banyak? Namun inilah yang paling asas dapat saya bantu. Jika dapatkan konsultasi dari doktor, mereka pasti menyarankan pesakit bergantung dengan ubat selama2nya namun kesan ke atas buah pinggang hanya pesakit yang menanggungnya.

Maka renung2kanlah...

credit : kak N



Sebarang pertanyaan atau ingin mengetahui maklumat lanjut, sila berhubung dengan saya melalui :

SMS/ WhatsApp :             012 711 1260      
Facebook Fanpage  : Nur Salwa E-Shoppe

Apa itu GOUT?

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease




Penyakit radang sendi akut.

Kebiasaannya melibatkan satu sendi sahaja terutamanya sendi ibu jari kaki. Terjadi akibat dari kadar uric acid yg tinggi didalam darah hyperuricaemia.

Terbahagi kepada 2 kumpulan
  • Gout Prima: Sejenis penyakit keturunan yang terjadi akibat dari gangguan proses meabolisme lantas. Menyebabkan hyperuricaemia.
  • Gout sekunder : terjadi pada semua peringkat umur dan terjadi akibat dari penyakit kegagalan ginjal kronik, kanser seperti Leukimia dan Lymphoma
Siapa yang berisiko?
  • Lelaki
  • Wanita menopos
  • Obes / berat badan berlebihan
  • Makanan berprotein tinggi yg diambil secara berlebihan
  • Makan makanan dari organ dalaman haiwan seperti hati,limpa dsd.
Bagaimana mengelakkan dari terjadi?

Hindarkan perkara perkara yang meningkatkan risiko seperti yang tersenarai di atas. 



Sebarang pertanyaan atau ingin mengetahui maklumat lanjut, sila berhubung dengan saya melalui :

SMS/ WhatsApp :             012 711 1260      
Facebook Fanpage  : Nur Salwa E-Shoppe