Cukupkah Protein Yang Anda Ambil?

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.  


saya memang gemar minum ESP Shaklee nie.. mmg suka sgt la lagi² bl dibancuh dengan fresh milk cicah biskut oreo lagi.. pehhh sedappp hampir dua tahun saya amalkan pengambilan protein Shaklee nie.. mmg rasa kesannya yang best.. hehe saya baru dua tahun da rasa best sgt.. ape plak cter kak N sekeluarga yang da amik protein shaklee nie hampir 13 tahun yea... Jom baca..




Saya mula jatuh cinta dengan Shaklee apabila masa mula-mula saya kenal ESP Shaklee. Dulu ianya dalam tin tetapi kini dalam canister plastik yang lebih baik. ESP adalah nama singkatan kepada Energizing Soy Protien.



Alhamdulillah sehingga sekarang saya masih amalkan pengambilan protien Shaklee ini dan ini bermakna hampir 13 tahun saya bersama Shaklee.Walaupun ada yang mengatakan pengambilan soya boleh mendapat kanser atau macam-macam lagi namun saya ada sebab saya sendiri mengapa saya memilih soya Shaklee.




Mengapa saya dan keluarga amalkan ESP Shaklee?

Sebab saya belajar sel terbentuk dari protien. Kuku, rambut, kulit malah semua organ adalah terbentuk dari protien. Ya kita makan ikan, daging, ayam , telur malah banyak sumber protien dalam menu harian namun hakikatnya kita tidak dapat memastikan pengambilan makanan tersebut memenuhi keperluan 9 amino asid yang diperlukan oleh badan untuk kekal sihat. Ditambah cara masakan kita hari ini menggunakan suhu masak yang tinggi dan ini hakikatnya mengubah rantaian asid amino dari sumber makanan tersebut. Namun berapa ramai yang sedar akan hakikat ini?

Orang kata minum air soya boleh menyebabkan kanser otak...hakikatnya tak mustahil pun, sebab bila kita masak air soya itu suhunya adalah sangat tinggi maka ia secara langsung mengubah kandungan genetik soya tersebut. Ianya boleh menjadi punca radikal bebas yang wujud dalam badan kita sebab rantaian asal dah berubah.

Saya pun bukan doktor nak terang dengan sangat dalam...namun apa yang boleh saya kongsikan ialah mengapa saya tetap mengambil protien sebagai makanan tambahan terutama ESP ialah

  • mengandungi 14 grams protien soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan.
  • ianya adalah Non GMO soya [  Non Genetically Modified Organism ] maksud, genetik tidak diubah dan disahkan melalui Identify Preservation Program  
  • pengambilan protien membantu menghasilkan sel yang sihat dan sel yang sihat sangat membantu dalam penyerapan vitamin yang lain dengan baik sekali.
  • tidak mengandungi kolestrol dan laktosa.
  • ia mengandungi 9 amino asid yang diperlukan oleh badan tetapi tidak dapat dibina dari badan dan perlu diambil dari makanan tambahan.

Dulu saya pengidap migrain yang sangat teruk. Ianya berlaku berulang kali sepanjang saya jadi penuntut Universiti sehinggalah doktor menyarankan saya memilih makanan tambahan untuk betulkan sel. Doktor tu kata kita sakit berpunca dari sel yang tidak sihat. Saya dapat lihat kebenaran tersebut, apabila sejak konsisten amalkan protien, alhamdulillah migraine saya beransur hilang.

Protien untuk penyusuan.

Memang kalau boleh semua kita nak amik kos yang minima. Tetapi syukur suami saya tak pandang itu semua. Dari anak pertama, suami saya pastikan protien sentiasa ada di rumah. Memang benar, saya consume 1 canister untuk sebulan sepanjang saya menyusu dari anak pertama sampai anak kedua. Protien ini memang membantu susu saya lebih mudah dihasilkan. Ditambah dari pembacaan saya, komposisi utama susuibu adalah protien, kalsium diikuti oleh zat vitamin yang lain. Maka bayangkan  betapa pentingnya protien itu untuk pembesaran si manja kita? Memang benar, pengambilan protien yang lengkap sangat membantu mendapat hasil yang lumayan. Tidak dinafikan ramai ibu yang mengambil vitamin lengkap dengan ESP akan mendapati mereka mudah menghasilkan stok susu buat si manja. Protien yang lengkap membantu penghasilan susu dengan lebih cepat terutama apabila sesi perahan adalah konsisten. Iaitu tidak lebih dari 3 jam untuk jarak setiap sesi.





Ya, ramai ibu yang enggan menerima hakikat ini...mereka memilih untuk mengambil protien dari sumber asli seperti ayam, telur , daging dan banyak lagi namun tanpa mereka sedari, pengambilan itu diiringi dengan lemak dan secara perlahan-lahan terutama ibu yang kurang bersenam, berat mereka akan naik dan badan mereka mula hilang bentuk asalnya. Bagaimana kita nak pastikan kita boleh mendapat 9 amino asid yang lengkap yang diperlukan oleh badan?  Memang tak salah nak bergantung sepenuhnya dengan makanan semulajadi sepenuhnya tetapi perlu tahu cara untuk atasi masalah kegemukkan pula iaitu bersenam dan minum banyak air masak dan sangat bagus amalkan lecithin untuk membantu memecahkan lemak yang berlebihan dalam badan.

Protien untuk kulit yang cantik

Sel kulit wajah kita hidup lebih kurang 21 hari....jika sel kita dapat diganti dengan baik maka muka kita akan selalu nampak bersih dan berseri. Tanda sel kekurangan protien ialah dapat dilihat apabila bekas jerawat di wajah kelihatan hitam dan sukar dihilangkan. Ini kerana sel yang mati itu tidak digantikan dengan sel baru yang sihat. Pengambilan sumber protien dari makanan tambahan sangat membantu mengatasi masalah ini.* Ini kerana protien lengkap sangat perlu untuk pembinaan sel baru, membaikpulih sel dan tisu yang rosak.






Jika anda telah consume ESP, pastikan anda tahu cara pengambilan yang betul dan  sesuai mengikut keperluan anda. Harga bukanlah ukuran jika hasil yang diperolehi sangat berbaloi kan?


Sebarang pertanyaan atau ingin mengetahui maklumat lanjut, sila berhubung dengan saya melalui :

SMS/ WhatsApp :             012 711 1260      
Facebook Fanpage  : Nur Salwa E-Shoppe

No comments: